אודות שיטת רביב

תוכנית נוירו-קוגניטיבית לטיפול בלקויות למידה והפרעות קשב

התפתחויות דרמטיות שחלו לאחרונה במדעים הקוגניטיביים מקרבות אותנו להבנת ההתפתחות,
הארגון ודרך הפעולה של מוחנו. במחקר דיסלקסיה שהתפרסם ב: “The National Academy Of Sciences” טוענים החוקרים דר' סאלי ובנט שייוויץ מאוניברסיטת ייל בארה"ב, המנהלים במשותף את מרכז ייל לחקר למידה וקשב.כי לאנשים המתקשים בקריאה יש "פגם בחיבורים החשמליים באותו מסלול במוח המשמש לקריאה". הם הסתמכו על עשרות שנות מחקר שבמהלכן פוענח תהליך הקריאה עד לבסיסו. במחקרם האחרון בקשו בני הזוג שוויץ ממתנדביהם לבצע שורה של משימות קריאה, ובמקביל ערכו הדמיות באמצעות סריקות מוח מתקדמות כדי לבדוק איזה חלקים במוח פעילים בתהליך זה. בנוסף בדקו ילדים לפני רכישת הקריאה כדי לראות אם מסלול הקריאה במוח משתנה תוך תהליך הלמידה. הבנות אלו הינן הבסיס להבנת שיטת רביב לפיתוח ותיקון כישורי למידה.

השיטה ממוקדת, מהירה ויעילה במיוחד ומטפלת בלקויות למידה:

  • דיסלקציה: קשיי קריאה
  • דיסגרפיה: קשיי כתיבה
  • דיספרקסיה: קואורדינציה מוטורית.
  • דיסקלקוליה: קשיים במתמטיקה
  • אימון זיכרון : קצר וארוך טווח
  • קשב וריכוז.
  • אוריינטציה מרחבית.
  • ארגון זמן.
  • מיומנויות ארגון כלליות
  • ניהול מתח: חרדת בחינות חרדת למידה
  • הפרעת קשב: AD(H)D
  • שיפור תפקודי זיכרון בקרב מבוגרים: מגיל 40-50 ומעלה.
  • שיפור מצבים שנוצרו כתוצאה מטראומה ונזק מוח

במחקר ניסויי (פיילוט) בבי"ס בניו פורט ,ווילס, באנגליה, 80% מהילדים עם קשיי למידה קשים שטופלו בשיטת רביב הראו שיפור משמעותי בתוך שלושה חודשי טיפול בלבד.

איך פועלת השיטה?

המוח שולח מסרים בעזרת הגוף, ותנועות הגוף מבוצעות על ידי שרירים, המקבלים מסרים מהמוח.
שיטת רביב מבוססת על ההבנה, ששרירים יכולים גם לשלוח מסרים למוח תוך שימוש באותה מערכת עצבים.
המוח מגיב לאותם מסרים ויוצר תת מבנים נוירולוגים כדי להסתגל טוב יותר. אם מסרים המבוססים על תרגילים ספציפיים ממשיכים להגיע בעקביות בתקופה של לפחות שלושה חודשים, תפקודים חסרים לדיסלקסיה, דיספרקסיה, דיסגרפיה ודיסקלקוליה יכולים להשתפר ולהוביל את המוח  לתפקוד טוב יותר. על פי ד"ר  ג'ון רייטי, קשרים נוירולוגים הם "מבנה פיזי הזקוק לאימון ותרגול". כאשר האימון הממוקד מוביל לשיפור תפקודי מוח בתחומים כמו ריכוז, ויסות, שליפה, תפיסה דו - ממדית, תפיסת רצף, זיכרון עבודה ועוד, המוח בשל ללמוד אסטרטגיות למידה יעילות. זו הסיבה ששיטת רביב "מקפיצה" קדימה מתמודדים עם לקויות למידה הנעזרים בהוראה מתקנת, בקלינאי תקשורת  או באימון אישי, בצורה משמעותית ביותר. ללא תשתית נוירולוגית הנדרשת ללמידה, הלמידה משולה לניסיון מעבר מבעד לדלתסגורה. במקרה כזה שיטת רביב יכולה להיות המפתח לאותה דלת.

לשיטה  חמישה תהליכים הפועלים במשולב:

  1. גירוי המוח לשם יצירת מסלולים מוחיים ספציפיים הנדרשים ללמידה:
    תכנית ממוקדת לזיהוי פערים התפתחותיים ולהתערבות מכוונת לגישור על הפערים שנמצאו.
    התכנית מבוססת על תרגול תנועתי - חושי הדרגתי ומובנה, המאמן את המוח לעבוד בשיתוף פעולה ובתיאום מלא בין חלקיו. לבסיס זה מצטרף תרגול מובנה המאפשר יצירת תתי מבנים נוירולוגים חדשים.
  2. אסטרטגיות ממוקדות לשליטה בגלי המוח.
    רמה גבוהה של פעילות גלי מוח מעידה על יכולת ריכוז לאורך זמן. רמה נמוכה של פעילות גלי מוח  מעידה על מאמץ רב המושקע בפעילות הדורשת מיקוד קשב ועל קשיים בריכוז. רמה של פעילות חשמלית משתנה פירושה שליטה בלמידה. שיטת רביב היא תכנית אפקטיבית לשליטה בכל טווח גלי המוח.
    התכנית מפתחת את היכולת להגביר את פעילות גלי המוח לצורך מיקוד קשב ושליטה בלמידה, ולהוריד את פעילות גלי המוח לצורך הרגעה מחרדת בחינות והרפיה בכלל.
  3. אימון המוח לשליטה בתפישה דו מימדית עיקבית.
    פיתוח ובסוס תפישה דו מימדית : היכולת להפוך צורה לסמל, לפענח אותיות  ומילים הכרחית לפיתוח מיומנויות למידה יעילות.  תפישה דו מימדית מבוססת היטב מאפשרת התפתחות תקינה של תפישת כיווניות ורצף הנדרשים לקריאה: אותיות, מילים, משפטים  עד לטקסטים שלמים, הבנת הנקרא, יצירת מושגים וקישור בין רעיונות. תפישה דו מימדית הכרחית לביסוס תפישה חשבונית :  בנית רצף באמצעות ספירה ומניה, הבנת משמעות כמותית, יכולת הכללה.
  4. מודעות פונולוגית.
    מודעות פונולוגית - אחד הכישורים הבסיסים הלשוניים של האדם. היכולת להבין שמילה דבורה שיש לה משמעות היא לא יחידה אחת, אלא רצף של תויות פונטיות מופשטות וחסרות משמעות. היכולת המודעות וההבנה הפנימית,  שהמלים הכתובות, מורכבות מסגמנטים, סימני כתב קטנים, היא הבסיס להבנת חוקי הכתב.ילדים מפתחים את היכולת בשפה הדבורה, לפרק מלים להברות ואח"כ לפונמות. פרוק להברות היא תחילת הדרך לרכישת כקריאה. כדי שילד יקרא הוא צריך להיות מסוגל לפרק מלה לפונמות, זוהי רמת הייצוג של השפה הדבורה בסמני הכתב.
  5. אסטרטגיות למידה.
    אסטרטגיות למידה הן הדרך ללמוד איך ללמוד או איך ללמוד בדרך יעילה יותר.אסטרטגיות למידה הן הכלים ודרכי הפעולה שאותן מאמץ התלמיד במטרה להבין וללמוד חומר חדש או להכין מטלה.  אסטרטגיות אלו משפרות את זכירת החומר הנלמד, מסייעות ביכולת הוצאת העיקר מן הטפל, מאפשרות לתכנן ולארגן את החומר הנלמד ומכאן ליכולת לענות נכון על שאלות נשאלות.אסטרטגיות למידה נועדו לשפר את איכות הלמידה.

לסיכום:
שיטת רביב הנה תוכנית נוירו-קוגניטיבית ממוקדת ויעילה לגירוי המוח ליצירת מסלולים מוחיים ספציפיים ההכרחיים ללמידה , לתרגול אסטרטגיות לשליטה בגלי מוח, אימון המוח לתפישה דו מימדית מבוססת היטב וגישור על פערים בלמידה.

אל תהססו ליצור עמנו קשר הן לצורך קבלת מידע והן למשוב על תוכן אתר זה ופעילותנו בתחומי הלמידה.