טיפול בהפרעות קשב וריכוז במבוגרים

הפרעות קשב וריכוז במבוגרים

רוב המבוגרים כבר מודעים לעצמם ולקושי שלהם ופיתחו אסטרטגיות להתמודדות עם הקושי ואפילו יכולת להסביר אותו לאחרים.

  •  ניתן לשתפם ולערבם במהלך הטיפולי.השיתוף מגביר את עירנותם ומדגיש את מרכזיותם בתהליך- הם הופכים לשותפים פעילים בתהליך העבודה. שיתוף וחלוקת אחריות יכולים להוות מנוף להגברת מוטיבציה.
  • למבוגרים אלה ניתן להסביר את התופעות הרגשיות הנילוות להפרעה שלהם ולהעלות אפשרות לתמיכה רגשית במקרה הצורך.

    דגשים בעבודה עם מבוגרים:

    הרבה נשימות, הדמיות אור, ושיחות משוב, אוורור רגשות ושיקוף. דווקא חוויות שליליות נשמרות בזיכרון טוב יותר כדפוס התנהגות הישרדותי – הגנה מפני סכנות. כדי להעצים חוויות חיוביות יש להעלות אותן שוב ושוב למודעות, שימוש בתפיסה חזותית:

    א. לתת דף עם הנחיות לתרגול בבית.

    ב. לתת מידי פעם דף משוב עם רשימת הצלחות עליהם סיפרו לכם.    כתבו זאת בשפתם בבחינת “לשמוע, לראות ולהחזיק את ההצלחות”.

מיקוד הציפיות מהטיפול

  • חזרו על המטרות שהוגדרו בתחילת התהליך שוב  ושוב והדגישו כי מדד ההצלחה נמדד בראייה לטווח ארוך ולא לפי תנודות רגעיות של הצלחות/כשלונות/מצבי רוח/יכולת-ריכוז רגעיות.
  • סגלו לעצמכם כושר התאפקות, הבלגה ו”בליעת צפרדעים”.

קשיים צפויים והתגובה הרצויה:

 במקרה שהמטופל לא מגיע באופן סדיר לטיפול או מאחר או אינו מתרגל:

 התנהגו כאילו זו ההזדמנות האחרונה של המטופל לתקן ולרפא את לקויותיו וכאילו כל מפגש הוא הזדמנות להצלחה!

  •  המטפל לא כועס, לא מעיר ולא מבקר אלא מאפשר יום אחר ושעה אחרת, מציע מספר אפשרויות כך שיהיה חייב להיענות על אחת מהן.
  •  המטפל מזכיר את מטרות הטיפול וחשיבות המסגרת.
  •  הציעו לתרגל רק פעמיים –שלוש בשבוע. עדיף שיתרגל פחות מאשר לא יתרגל כלל. נצפה כי עם הזמן וההסתגלות המצב ישתפר.