הכנה לכיתה א

 מוכנות לכיתה א' : הכנת המוח ללמידה

הדרך להכין ילד ללמידה בבית ספר היא לא על ידי תרגול קריאה או חשבון בסיסיים.
כדי להבין מהי הכנה נכונה לכיתה א', אנו צריכים להבין איך המוח פועל בהקשרים של:
1. קריאה ולמידה.
2. קשב וריכוז.

 קריאה ולמידה

קריאה היא הבסיס ללמידה. כדי שתתאפשר קריאה יעילה, התלמיד חייב לפתח מסלולים עיצביים במוח  המיוחדים  לכך.
בשנת 2002 פרסמו החוקרים סאלי ובנט שייביץ מאוניבסיטת ייל בארה"ב מחקר בו הם מגדירים את המסלולים במוח המיועדים לקריאה ולמידה .מסלולים אלה קושרים בין האיזור האחראי לעיבוד חזותי (מה שהעיניים רואות) שבחלק האחורי של המוח לבין האיזורים האחראים לעיבוד שפתי ושמיעתי שבקדמת המוח, בדרך כלל בחלק השמאלי (אצל 95% מהאוכלוסיה). ילדים שלא יפתחו מסלולים אלה יראו לקויות למידה בעתיד או לא יוכלו לבטא את הפוטנציאל האיניטיליגנטי שלהם במלואו.

מיומנויות קשב וריכוז

המוח הוא מערכת כימית– חשמלית. לפולסים החשמליים במוחנו קוראים גלי מוח.
כדי ללמוד ולהיות קשוב ומרוכז, המוח משתמש בתדרי גבוהים של גלי מוח. כלומר, מיומנויות הקשב והריכוז , תלויות ביכולת של התלמיד לווסת את פעילות המוח הגבוהים: אלו  גלים מהירים ביותר הדורשים שימוש ביותר אנרגיה.

ילדים צעירים אינם יכולים לווסת את פעילות גלי המוח המהירים באופן טבעי!

לעיתים ילדים אלו "מנסים" לעורר גלים מהירים אלו על ידי תנועתיות או דברנות יתר ולפיכך
מגלים סימנים של היפר- אקטיביות.
ברוב המקרים מטופלים ילדים אלה בתרופות פסיכיאטריות מעוררות, כמו ריטלין וקונצרטה,, כדי לעורר את פעילות גלי המוח הגבוהים . כך הילד לא נזקק יותר לתנועתיות היתר
ההיפר אקטיבית ,הוא מרוכז יותר ו"התנהגותו" משתפרת.
כדי למנוע מצבים של הפרעת קשב, ניתן לאמן  את הילד לשלוט בוויסות פעילות גלי המוח ולמנוע צורך בשימוש בתרופות בעתיד.

בשלות נוירולוגית ללמידה

בארצנו, ילדים מתחילים את לימודיהם בכיתה א' בגיל  שש. הנחת הבסיס היא שילד בשל
לרכישת מיומנויות למידה וקשב בגיל זה. למה הכוונה בהגדרה "בשלות ללמידה"?
"בשלות ללמידה" היא הכינוי לשלב התפתחותי – נוירולוגי  ברצף ההתפתחות הרגיל של ילד
בו התבססו השלבים  המאפשרים את רכישת המיומנויות ללמידה וקשב יעילים.

כדאי לדעת :

·   באופן טבעי, המוח "מבשיל " נוירולוגית  ללמידה , אצל בנות בגיל 6-8. אצל בנים מאוחר יותר,הלמידה  בגיל 8-10. בארצות בהן גיל תחילת הקריאה המקובל הוא 9, הסטטיסטיקה של הילדים לקויי והקשב נמוכה מאוד. בארצות בהן מלמדים קריאה בגיל מוקדם: אנגליה, יפן, הסטטיסטיקה של ליקויי הלמידה גבוהה מאוד.

·   החינוך המסורתי מעולם לא התכוון להיות תוכנית המכינה את התלמיד ללמידה: או שלילד יש אמצעים אישיים  להצלחה בלימודים ולביטוי האינטיליגנציה שלו, או שלא.

·   הדרך ליצירת מוכנות ללמידה ,כמו ברוב התוכניות המוצעות היום,  היא לא רק בדרך של תרגול קריאה או תרגול חשבון  בלבד, אלא על ידי ביסוס  שלבים התפחותיים  מוקדמים.
מיומנויות אלה מתפתחות בשלבים המאפיינים את התהליך ההתפתחותי השלם של האדם. כל שלב תלוי בהתבססות התפתחות השלבים הקודמים: התנועתיים-חושיים. מיומנויות תנועתיות חושיות אלה צריכות להיות מבוססות היטב לפני שהילד מתחיל בתהליך רכישת הקריאה.
למשל: ילד שלא זחל, עלול לגלות קשיי למידה בהמשך. ילד הנמנע מציור בשלבי הגן יגלה קשיים בכתיבה .
מיומנויות אלה מיוצגות במוחנו על יד מבנים / נתיבים נוירולוגיים ספציפיים. מאחר וקשרים אלה הם ישויות פיסיות ניתן לעורר ולפתח אותם באמצעות אימון ותרגול מכוונים ולהבטיח מיומנויות קשב וריכוז יעילות שפירושן הצלחה הלימודים מתחילת לימודיו בכיתה א'. אלו יבטיחו חווית הצלחה החיונית להבנית ביטחון עצמי ודימוי עצמי חיובי כתלמיד.

ניתן ורצוי ליצור הבשלה מוקדמת באופן מכוון ולהבטיח למידה יעילה והצלחת הילד כתלמיד בבית הספר .

 מוכנות לכיתה א' בשיטת רביב

- סריקת רצף ההתפתחות התנועתית חושית, ובאם נמצא פער התפתחותי
נעשית  התערבות ממוקדת לגישור על הפער.
- אימון מכוון לויסות  פעילות  גלי המוח –  למניעת הפרעת קשב.
- רכישת יסודות הקריאה באמצעות תוכנת  מחשב שפותחה בשיתוף "שיטת רביב" ו"תולעת ספרים".
- ביסוס כישורים שפתיים: דיבור, שפה, מודעות  פונולוגית.
- ביסוס תפישה חשבונית: חשיבת רצף, חשיבה הגיונית-מתמטית בסיסית.
- ביסוס כישורי כתיבה .
- ביסוס דימוי עצמי חיובי, שליטה עצמית וכישורים חברתיים תואמי גיל.

  אם אתם מעוניינים בתוכנית " מוכנות לכיתה א', נשמח להזמינכם למפגש הסבר ללא תשלום.
    אנו שמחים ללמדכם טכניקות מעשיות שיאפשרו לכם ולילדכם בכל הקשור ללמידה, מיקוד קשב, חשיבה וזיכרון.להצטרפות לחצו כאן