הפלסטיות של המוח

הפעם אני רוצה לשתף אתכם  בצפיה בסירטון של  TET , בו פרופ’ מייקל מרניץ’ מדבר על הפלסטיות של המוח ויכולתו רבת העוצמה לשנות את עצמו .
פרופ’ מייקל מרניץ’ “מרזניץ’ הוא אולי הדמות המוכרת ביותר בתחום גמישות מוחית ובאופן בו מפתח המוח את המיומנות דרך חוויה ולמידה”. (דומיניק מ ‘דוראן).

בקצרה, לפני שתצפו בסרטון, הנה הנקודות העיקריות:

  •  המוח  הוא “מכונה”  המתוכנתת  לשינוי.
  • בשנה הראשונה, המכונה “התקופה הקריטית”, המוח מארגן את המבנה הבסיסי שלו, את מנגנון העיבוד הבסיסי. זוהי תקופה של שינויים דרמטיים ואין צורך בלמידה כדי להניע את התהליך. התינוק שולט בהתפתחותו- המוח עושה זאת אוטומאטית. כל מה שנדרש הוא חשיפה לגירויים, כולל גירויים מילוליים המאפשרים את ביסוסו של “מעבד השפה” . ה”מעבד” צריך להיות דיפרנציאלי וסלקטיבי, כלומר להיות מסוגל לקלוט ולהגיב לצלילים משמעותיים ולנטרל את אלה שלא, כגון צליל מאוורר הפועל בחדר.
  • התפתחות בלתי תקינה תגרום לקשיים הן שפה והן בלמידה.
  • מסוף השנה הראשונה  לחייו ועד מותו, המוח רוכש מיומנויות .כל אחד רוכש מערכת מיומנויות שונה המגדירה אותו כאדם פרטי.
  • המוח עושה זאת באמצעות שליטה התנהגותית, שהיא פונקציה של שליטה בלמידה ובקשב.

 http://www.ted.com/talks/michael_merzenich_on_the_elastic_brain.html

מרניץ’ מזמין אותנו לחשוב על השינויים העצומים החלים במוח של ילד כשהוא רוכש מיומנות מוטורית או שפתית כגון רכישת  שפת אם.  אלה שינוים עצומים והם יצוגים של מה שחשוב למוח במונחים של הישרדות. קליפת המוח והחלקים הקדמיים של המוח שונים אצל אדם בן זמננו מאשר במוחו של אדם שחי לפני 100 שנים  ואלה שונים גם ממוחו של אדם שחי לפני 1000 שנים.

שינויים אלה הם שינויים פיסיים. מדובר בהבנייה של מיליונים ומיליארדים של נוירונים (תאי מוח) חדשים, ומיליונים ומיליארדים של סינפסות חדשות (קשרים בין תאי המוח ).

הבשורה הטובה היא  שתהליכי הבניה אלה של בניית קשרים חדשים, רכישת מיומנויות חדשות וחיזוק מיומנויות קיימות, מתקיים כל ימי חיינו . שוב: מסוף השנה הראשונה לחיינו עד למותנו. רק מה? צריך לעשות זאת בצורה מכוונת. כלומר, אם רוצים לחזק מיומנות לוקה בחסר, כמו מיומנות קריאה למשל, צריך לעשות זאת בשני שלבים:

  1. לבדוק את “המעבד”, מנגנון העיבוד הבסיסי, כלומר, שלבי ההתפתחות התנועתית – חושית, ואם יש פער, לגשר עליו על יד טיפול מתאים.

לחווט מחדש את המוח ללמידה. המוח יבחר תמיד להשתמש בנתיבים החדשים, היעילים יותר, ויעבה אותם בתהליך של שימוש חוזר. תוך זמן קצר יפרק את הנתיבים הישנים, הבלתי יעילים.

במקרה של ילדים לפני תחילת לימודיהם בבית הספר, חשוב לבדוק אם יש פער התפתחותי, ולו זעיר, ולגשר עליו. וחשוב מאוד להתחיל את תהליך החיווט הנכון באמצעות רכישת מיומנויות של ראשית קריאה ותפישה חשבונית בסיסית.
אבל:
אלה יתקיימו כאשר רק כאשר “המעבד” פועל כהלכה. כלומר: נבדק וטופל השלב הראשון של ביסוס המיומנויות התנועתיות חושיות. אם לא, הילד יפתח נתיבים (קשרים סינפטיים) ללמידה שאינם יעילים ויהיה תלמיד ב”מאמץ למידה כרוני” במקרה הטוב, או יהיה בעל לקויות למידה או הפרעת קשב במקרה הרע.