אנו מרבים להשתמש במושג: “הפרעת קשב”. מהיכן צמח הביטוי “הפרעת קשב”? ולמה בכלל הפרעה?  

אז ככה: 

מוחנו הוא מערכת כימית חשמלית. תאי המוח מחוברים באמצעות קוי תקשורת/ סינפסות.
אלה מעבירים את הזרמים החשמליים הדוחפים את החומרים הכימיים (נוירו- טרנסמיטורים-בהם לא נדבר כעת).
כרגע עובר במוחנו זרם של כ-25 וולט.להבדיל מזרם חשמלי המדליק מנורה למשל, כלומר פועל בתדר אחד קבוע, הזרם החשמלי במוחנו זורם בתדרים שונים.כי: המערכות השונות במוחנו,בעלות התפקידים השונים,פועלות בטווח תדרים שונה.

המערכות התנועתיות חושיות פועלות ברובו בטווח של גלי אלפא.  8-14 פולסים לשניה.
ובואו נזכור שכל  מה שבריא לגופנו הפיסי מזוהה עם גלי המוח אלפא. 

למידה, קשב וריכוז פועלים בטווח גלי ביתא גלי ביתא: +++ 14-35 פולסים לשניה.אלו הם גלים מהירים ביותר הצורכים שימוש בהרבה יותר אנרגיה חשמלית. כל מה שקשור עם מתח וחרדה מזוהה עם טווח  גלי הביתא. 

הבנתם את הקשר בין מתח ללמידה ? הוא מובנה בתפקוד המוח שלנו !

מצבי המנוחה של המוח מזוהים עם גלי התיתא: 4-8  פולסים לשניה.תדרים אלו חשובים ללמידה טבעית משום שבשניות שהמוח שרוי בגלי מוח אלו, הוא “נח”, כלומר מאזן את משק האנרגיה שלו.

גלי המוח הנמוכים ביותר הם גלי דלתא: 0-4 פולסים לשניה, ומאפיינים מצב של ניתוק עמוק: לפני עילפון, מדיטציה מתקדמת וכדומה. גלי מוח אלו אינם בהכרח בריאים.

 ועכשיו היסטוריה:

לסוג  האדם שהוא אנחנו, ההומו-ספייאנס, יש אותו מבנה מוח  לפחות כ-150,000 שנים. האדם הקדום השתמש בגלי המוח הגבוהים רק במצבים של “לחימה או בריחה”, כלומר מצבים שהיו כרוכים במתח. מצבים אלו היו כרוכים גם בפעילות תנועתית אינטנסיבית: האדם רדף אחרי משהו או המשהו רדף אחריו…מצבים אלו הסתיימו בדרך כלל אחרי 20 דקות  ואם האדם נשאר בחיים הוא נח כדי לחדש את משק האנרגיה שלו. 

מכאן:  משך ה”קשב” הטבעי” של מוחנו, הוא כעשרים דקות. 

בואו נסתכל על תלמיד בבית הספר, אפילו בכיתה א’:

כמה זמן הוא אמור להיות “קשוב ומרוכז”? כמה שעות ביום הוא במצב של “לחימה או בריחה”, בלי יכולת לנוע ולשחרר את המתח באמצעות פעילות פיסית נמרצת?

מה ניתן לעשות על מנת לשמור על בריאותו של הלומד הקשוב מבלי לפגוע בהישגיו? ואיך אנו יכולים להציג הבחנות ללמידה בריאה ולמידה לא בריאה ? 

 על כך, במסר הבא שלנו.  

סיפורי הצלחה

שיטת רביב- המלצה לכל המעוניין, אני שמחה להמליץ על יישומה של “שיטת רביב” בקידום תהליכי למידה בבית הספר. בשנה וחצי האחרונות, מפתח בית ספר “גשר” כישורי למידה באמצעות “שיטת רביב” ומנהלה, ברק בן שמחון. בתקופה זו, התקיימו כ- 45 מפגשי אימון ב”שיטת רביב”, אחת לשבוע, לתלמידים/ות בשכבות ב-ג. המפגשים התקיימו... קרא עוד

שיטת רביב- המלצה לכל המעוניין, אני שמחה להמליץ על יישומה של “שיטת רביב” בקידום תהליכי למידה בבית הספר. בשנה וחצי האחרונות, מפתח בית ספר “גשר” כישורי למידה באמצעות “שיטת רביב” ומנהלה, ברק בן שמחון. בתקופה זו, התקיימו כ- 45 מפגשי אימון ב”שיטת רביב”, אחת לשבוע, לתלמידים/ות בשכבות ב-ג. המפגשים התקיימו... קרא עוד

שיטת רביב- המלצה לכל המעוניין, אני שמחה להמליץ על יישומה של “שיטת רביב” בקידום תהליכי למידה בבית הספר. בשנה וחצי האחרונות, מפתח בית ספר “גשר” כישורי למידה באמצעות “שיטת רביב” ומנהלה, ברק בן שמחון. בתקופה זו, התקיימו כ- 45 מפגשי אימון ב”שיטת רביב”, אחת לשבוע, לתלמידים/ות בשכבות ב-ג. המפגשים התקיימו... קרא עוד

שיטת רביב- המלצה לכל המעוניין, אני שמחה להמליץ על יישומה של “שיטת רביב” בקידום תהליכי למידה בבית הספר. בשנה וחצי האחרונות, מפתח בית ספר “גשר” כישורי למידה באמצעות “שיטת רביב” ומנהלה, ברק בן שמחון. בתקופה זו, התקיימו כ- 45 מפגשי אימון ב”שיטת רביב”, אחת לשבוע, לתלמידים/ות בשכבות ב-ג. המפגשים התקיימו... קרא עוד

שיטת רביב- המלצה לכל המעוניין, אני שמחה להמליץ על יישומה של “שיטת רביב” בקידום תהליכי למידה בבית הספר. בשנה וחצי האחרונות, מפתח בית ספר “גשר” כישורי למידה באמצעות “שיטת רביב” ומנהלה, ברק בן שמחון. בתקופה זו, התקיימו כ- 45 מפגשי אימון ב”שיטת רביב”, אחת לשבוע, לתלמידים/ות בשכבות ב-ג. המפגשים התקיימו... קרא עוד

שיטת רביב- המלצה לכל המעוניין, אני שמחה להמליץ על יישומה של “שיטת רביב” בקידום תהליכי למידה בבית הספר. בשנה וחצי האחרונות, מפתח בית ספר “גשר” כישורי למידה באמצעות “שיטת רביב” ומנהלה, ברק בן שמחון. בתקופה זו, התקיימו כ- 45 מפגשי אימון ב”שיטת רביב”, אחת לשבוע, לתלמידים/ות בשכבות ב-ג. המפגשים התקיימו... קרא עוד

שיטת רביב- המלצה לכל המעוניין, אני שמחה להמליץ על יישומה של “שיטת רביב” בקידום תהליכי למידה בבית הספר. בשנה וחצי האחרונות, מפתח בית ספר “גשר” כישורי למידה באמצעות “שיטת רביב” ומנהלה, ברק בן שמחון. בתקופה זו, התקיימו כ- 45 מפגשי אימון ב”שיטת רביב”, אחת לשבוע, לתלמידים/ות בשכבות ב-ג. המפגשים התקיימו... קרא עוד

שיטת רביב- המלצה לכל המעוניין, אני שמחה להמליץ על יישומה של “שיטת רביב” בקידום תהליכי למידה בבית הספר. בשנה וחצי האחרונות, מפתח בית ספר “גשר” כישורי למידה באמצעות “שיטת רביב” ומנהלה, ברק בן שמחון. בתקופה זו, התקיימו כ- 45 מפגשי אימון ב”שיטת רביב”, אחת לשבוע, לתלמידים/ות בשכבות ב-ג. המפגשים התקיימו... קרא עוד

שיטת רביב- המלצה לכל המעוניין, אני שמחה להמליץ על יישומה של “שיטת רביב” בקידום תהליכי למידה בבית הספר. בשנה וחצי האחרונות, מפתח בית ספר “גשר” כישורי למידה באמצעות “שיטת רביב” ומנהלה, ברק בן שמחון. בתקופה זו, התקיימו כ- 45 מפגשי אימון ב”שיטת רביב”, אחת לשבוע, לתלמידים/ות בשכבות ב-ג. המפגשים התקיימו... קרא עוד

שיטת רביב- המלצה לכל המעוניין, אני שמחה להמליץ על יישומה של “שיטת רביב” בקידום תהליכי למידה בבית הספר. בשנה וחצי האחרונות, מפתח בית ספר “גשר” כישורי למידה באמצעות “שיטת רביב” ומנהלה, ברק בן שמחון. בתקופה זו, התקיימו כ- 45 מפגשי אימון ב”שיטת רביב”, אחת לשבוע, לתלמידים/ות בשכבות ב-ג. המפגשים התקיימו... קרא עוד


סיפורי הצלחה

עידית קליק- בוגרת קורס בשיטת רביב, מנהלת מרכזי למידה לתלמידים עם לקויות למידה ובעיות קשב , מדריכת מורים ומאבחנת דידקטית. סיכום תהליך לילד לקראת כיתה א’. סיכום העבודה עם י'... קרא עוד

It takes one to know one \ מי כמוני יודע החופש הגדול הסתיים לא מזמן, ולחלק מהילדים והנוער זה יום לא משמח אלא יום מדאיג ומעצבן. זהו יום שבו הקשיים,... קרא עוד

Hargrave Park Primary School ,London 11 November 2005 At Hargrave Park Primary School in London we have introduced the "Raviv Programme" during the academic year 2004/2005. We have monitored the... קרא עוד

Frost, Penny August 2007 Paper presented at the British Educational Research Association Annual Conference, Institute of Education, University of London, 5-8 September 2007 Key terms: Neuroscience, neural circuits, brain wave... קרא עוד

At Hargrave Park Primary School in London  we have introduced the "Raviv Programme" during the academic year 2004/2005. We have monitored the effectiveness through data tracking and we have observed... קרא עוד

Whatsapp