שיטת רביב: יישומי הגישה הנוירו-התפתחותית בליקויי למידה והפרעות קשב
מטרות הקורס
- הקניית ידע על מבנה המוח, תהליכי למידה, קשב, זיכרון וחשיבה.
- הבנת הפונקציות והדיספונקציות הניורו- התפתחותיות המעורבות בתהליך הלמידה התקין והלקוי.
- הכרות עם ליקויי למידה, הפרעות הקשב והבעיות הנלוות.
- הקניית ידע תיאורטי על הגישה הנוירו-התפתחותית הפנומנולוגית להבנת תפקודם של ילדים בעלי ליקויי למידה ו/או הפרעת קשב.
- יישום ותרגול חמש תוכניות מפתח:
- תיקון לקויות למידה
- טיפול בהפרעת קשב
- מוכנות לכיתה א'
- מצויינות אקדמית
- שיפור מיומנויות זיכרון במבוגרים.
נושאי הקורס
הבסיס הנוירולוגי של הלמידה
- מערכת העצבים המרכזית, המיספרות ואונות המוח: היבטים מבניים ותפקודיים.
- תהליכים מוחיים: מתחושה לתפישה ולהפשטה, אינטגרציה מוחית, תהליכי קלט, עיבוד ופלט המידע.
- פונקציות ודיספונקציות נוירו-התפתחותיות: פונקציות נוירו-מוטוריות, התמצאות במרחב, רצף והתמצאות בזמן, קשב ובקרת הקשב, זיכרון, שפה, חשיבה מופשטת, חשיבה חברתית.
- עקרונות הגישה הנוירו-התפתחותית פנומנולוגית: הבנת הפרופיל החשיבתי ללא תיוג, זיהוי וטיפול בנקודות קריסה של המערכות, עידוד למאפיינים החזקים, ראיה אופטימית וחיובית של ההווה והעתיד.
היכרות והתנסות בשיטת "רביב" לטיפול בליקויי למידה והפרעת קשב
- מבוא ועקרונות השיטה.
- תרגילים בסיסיים.
- יישום התרגילים לקשיים בתחומים הספציפיים: מיומנויות לשוניות שפתיות, קריאה, כתיבה, זיכרון, חשיבת רצף, חשיבה מתמטית, טיפול בהפרעות קשב.
מתודיקה ודרכי הוראה
- החלק הראשון יכלול הרצאות, דיונים וניתוח מקרים.
- החלק השני יכלול התנסות אישית בתרגילים, תצפיות, דיונים ודיווחים על התצפיות וההתנסות האישית.
דרישות הקורס
- מבחן לסיכום החלק התיאורטי- מהווה 30% מהציון בקורס.
- עבודה מסכמת- מהווה 70% מהציון בקורס.
___________________________________________________________
תוכנית הקורס
חלק ראשון: הכנת המוח ללמידה.
- הכרות עם הקבוצה והצגת דרישות הקורס.
- הסבר השיטה: מהי שיטת רביב- הרצאה מלווה במצגת.
סיור קצר במוחנו הכרת המוח ותפקודיו.
- הכרת המוח, חלקיו השונים ותיפקודיהם : מערכת העצבים המרכזית, המיספרות ואונות המוח: היבטים מבניים ותפקודיים.
- תהליכים מוחיים: מתחושה לתפישה ולהפשטה, אינטגרציה מוחית, תהליכי קלט, עיבוד ופלט המידע.
- פונקציות ודיספונקציות נוירו-התפתחותיות: פונקציות נוירו-מוטוריות, התמצאות במרחב, רצף והתמצאות בזמן, קשב ובקרת הקשב, זיכרון, שפה, חשיבה מופשטת, חשיבה חברתית.
- עקרונות הגישה הנוירו-התפתחותית פנומנולוגית: הבנת הפרופיל החשיבתי ללא תיוג, זיהוי וטיפול בנקודות קריסה של המערכות, עידוד למאפיינים החזקים, ראיה אופטימית וחיובית של ההווה והעתיד.
- מה בין שיטת רביב לתפקוד המוח ותיקון לקויות למידה?
איך לומד המוח לקרוא
- פעילות המוח בתהליכי הקריאה, למידה על הנתיבים עצביים המופעלים בזמן קריאה .
מחקר דנקן מילן: יצירת המסלולים הנוירולוגיים הספציפיים הנדרשים ללמידה. - כיצד שיטת רביב עוקבת אחר התפתחות המערכות החושיות, בודקת אם נמצא פער התפתחותי ומגשרת עליו.
אוריינטציה
- הקשר אוריינטציה לקריאה.
- עיגון נקודת אוריינטציה.
- אימון המוח לתפישה דו ממדית עיקבית כבסיס לקריאה יעילה.
גלי מוח ולמידה
- מהם גלי מוח?
- הקשר בין גלי מוח לבין שליטה בלמידה ובקשב.
- שיטת רביב ומיומנות השליטה בתפעול גלי המוח. למידת טכניקות יישומיות לשיפור השליטה בתהליכי וויסות קשב ומיקודו.
חלק שני / תיקון לקויות למידה
מיומנות לשונית שפתית: תיקון תפישת קריאה
- ביסוס תפישה דו-מימדית פענוח וקריאה מצרפת.
- חשיבת רצף: הבניית היכולת לצרף תפישה לתפישה וליצור מהן תבנית בעלת משמעות.
- תהליכי זכרון, וסוגי זכרון :
- קליטה, עיבוד, איכסון, ושליפה .
- זכרון שמיעתי, שינון, זכרון חזותי-צלומי, ואורטוגרפי.
זיכרון אורטוגרפי ואיות.
- זיכרון אוטוגרפי ואיות: פיתוח היכולת לאיכסון מילים וסמלים גרפיים כתבנית גלובלית.
- אסטרטגיות זיכרון.
- לימוד תוכנה- תולעת ספרים- רביב ללימוד ותרגול קריאה.
התפתחות התפיסה החשבונית
- מיומנויות מתמטיות בסיסיות :השוואה, כמות בדידה, כמות רציפה, מדידה, תפיסת תבנית, יחס, תכונות, סמל, איקון- סמליל, ספרות: סימנים גראפיים המייצגים מספרים, ספירה: אמירה של הספרות לפי הסדר המוסכם, מניה: היכולת לספור בהתאמה לאוביקטים מוגדרים, מספר סודר: ראשון, שני, שלישי…, שימור מספר, שימור כמות, שלם וחלקיו.
- טבלת הישגים מצופים.
מיומנות הגיונית מתמטית
- מיומנויות הקשורות בחשיבה לפתרון בעיות.
- אסטרטגיות .
טיפול בדיסגרפיה.
- מהי דיסגרפיה?
- אסטרטגיות ומיומנויות בשיפור הכישורים הגרפיים.
מוכנות לכיתה א
- הבעיות במעבר מהגן לכיתה א
- דרכי הפתרון ויישומם
הפרעת קשב
יישום רצף של תרגילים המכוונים וממוקדים המעוררים את פעילות של גלי מוח הגבוהים המאפשרים יכולות מיקוד קשב וריכוז טובים יותר המתבטאים ב: ♦ מיקוד ♦ התמדה ♦ סלקטיביות ♦ קצב מתחלף ♦ חלוקת קשב ♦ תכנון מודעות ♦ הערכת זמן ומהירות ♦ טכניקות קואצינג המיוחדות לטיפול בהפרעת קשב.
מפגשי פיקוח והדרכה :
- התנסות אישית בתרגילים, תצפיות, דיונים ודיווחים על התצפיות וההתנסות האישית.
משך הקורס
- 20 מפגשים של ארבע שעות, סה"כ: 80 שעות שנחשבות ל: 100 שעות אקדמיות.
סיכום הקורס וחלוקת תעודות לעומדים בדרישות הקורס.