צרו איתנו קשר לפרטים על טיפולים קורסים והכשרות



    סילבוס מרוכז – קורס מטפלים בליקויי למידה והפרעות קשב

    שיטת רביב: יישומי הגישה הנוירו-התפתחותית בליקויי למידה והפרעות קשב

      מטרות הקורס

    • הקניית ידע על מבנה המוח, תהליכי למידה, קשב, זיכרון וחשיבה.
    • הבנת הפונקציות והדיספונקציות הניורו- התפתחותיות המעורבות בתהליך הלמידה התקין והלקוי.
    • הכרות עם ליקויי למידה, הפרעות הקשב והבעיות הנלוות.
    • הקניית ידע תיאורטי על הגישה הנוירו-התפתחותית הפנומנולוגית להבנת תפקודם של ילדים בעלי ליקויי למידה ו/או הפרעת קשב.
    • יישום ותרגול חמש תוכניות מפתח:
    1. תיקון לקויות למידה
    2. טיפול בהפרעת קשב
    3. מוכנות לכיתה א'
    4. מצויינות אקדמית
    5. שיפור מיומנויות זיכרון במבוגרים.

    נושאי הקורס

         הבסיס הנוירולוגי של הלמידה

    • מערכת העצבים המרכזית, המיספרות ואונות המוח: היבטים מבניים ותפקודיים.
    • תהליכים מוחיים: מתחושה לתפישה ולהפשטה, אינטגרציה מוחית, תהליכי קלט, עיבוד ופלט המידע.
    • פונקציות ודיספונקציות נוירו-התפתחותיות: פונקציות נוירו-מוטוריות, התמצאות במרחב, רצף והתמצאות בזמן, קשב ובקרת הקשב, זיכרון, שפה, חשיבה מופשטת, חשיבה חברתית.
    • עקרונות הגישה הנוירו-התפתחותית פנומנולוגית: הבנת הפרופיל החשיבתי ללא תיוג, זיהוי וטיפול בנקודות קריסה של המערכות, עידוד למאפיינים החזקים, ראיה אופטימית וחיובית של ההווה והעתיד.

        היכרות והתנסות בשיטת "רביב" לטיפול בליקויי למידה והפרעת קשב

    • מבוא ועקרונות השיטה.
    • תרגילים בסיסיים.
    • יישום התרגילים לקשיים בתחומים הספציפיים: מיומנויות לשוניות שפתיות, קריאה, כתיבה, זיכרון, חשיבת רצף, חשיבה מתמטית, טיפול בהפרעות קשב.

    מתודיקה ודרכי הוראה

    • החלק הראשון יכלול הרצאות, דיונים וניתוח מקרים.
    • החלק השני יכלול התנסות אישית בתרגילים, תצפיות, דיונים ודיווחים על התצפיות וההתנסות האישית. 

    דרישות הקורס

    • מבחן לסיכום החלק התיאורטי- מהווה 30% מהציון בקורס.
    • עבודה מסכמת- מהווה 70% מהציון בקורס.

    ___________________________________________________________

    תוכנית הקורס

    חלק ראשון: הכנת המוח ללמידה.

    • הכרות עם הקבוצה והצגת דרישות הקורס.
    • הסבר השיטה: מהי שיטת רביב- הרצאה מלווה במצגת.

    סיור קצר במוחנו הכרת המוח ותפקודיו.

    • הכרת המוח, חלקיו השונים ותיפקודיהם : מערכת העצבים המרכזית, המיספרות ואונות המוח: היבטים מבניים ותפקודיים.
    • תהליכים מוחיים: מתחושה לתפישה ולהפשטה, אינטגרציה מוחית, תהליכי קלט, עיבוד ופלט המידע.
    • פונקציות ודיספונקציות נוירו-התפתחותיות: פונקציות נוירו-מוטוריות, התמצאות במרחב, רצף והתמצאות בזמן, קשב ובקרת הקשב, זיכרון, שפה, חשיבה מופשטת, חשיבה חברתית.
    • עקרונות הגישה הנוירו-התפתחותית פנומנולוגית: הבנת הפרופיל החשיבתי ללא תיוג, זיהוי וטיפול בנקודות קריסה של המערכות, עידוד למאפיינים החזקים, ראיה אופטימית וחיובית של ההווה והעתיד.    
    • מה בין שיטת רביב לתפקוד המוח ותיקון לקויות למידה?

         איך לומד המוח לקרוא

    • פעילות המוח בתהליכי הקריאה, למידה על הנתיבים עצביים המופעלים בזמן קריאה .
      מחקר דנקן מילן:  יצירת המסלולים הנוירולוגיים הספציפיים הנדרשים ללמידה.
    • כיצד שיטת רביב עוקבת אחר התפתחות המערכות החושיות, בודקת אם נמצא פער התפתחותי ומגשרת עליו.

          אוריינטציה

    • הקשר אוריינטציה לקריאה.
    • עיגון נקודת אוריינטציה.
    • אימון המוח לתפישה דו ממדית עיקבית כבסיס לקריאה יעילה.

    גלי מוח ולמידה

    • מהם גלי מוח?
    • הקשר בין גלי מוח לבין שליטה בלמידה ובקשב.
    • שיטת רביב ומיומנות השליטה בתפעול גלי המוח. למידת טכניקות יישומיות לשיפור השליטה בתהליכי וויסות קשב ומיקודו.

    חלק  שני /  תיקון לקויות למידה

    מיומנות לשונית שפתית: תיקון תפישת קריאה

    • ביסוס תפישה דו-מימדית פענוח וקריאה מצרפת.
    • חשיבת רצף: הבניית היכולת לצרף תפישה לתפישה וליצור מהן תבנית בעלת משמעות.
    • תהליכי זכרון, וסוגי זכרון :
    • קליטה, עיבוד, איכסון, ושליפה .
    • זכרון שמיעתי, שינון, זכרון חזותי-צלומי, ואורטוגרפי. 

    זיכרון אורטוגרפי ואיות.

    • זיכרון אוטוגרפי ואיות: פיתוח היכולת לאיכסון מילים וסמלים גרפיים כתבנית גלובלית.
    • אסטרטגיות זיכרון.
    • לימוד תוכנה- תולעת ספרים- רביב ללימוד ותרגול קריאה.

    התפתחות התפיסה החשבונית

    • מיומנויות מתמטיות בסיסיות :השוואה, כמות בדידה, כמות רציפה, מדידה, תפיסת תבנית, יחס, תכונות, סמל, איקון- סמליל, ספרות: סימנים גראפיים המייצגים מספרים, ספירה: אמירה של הספרות לפי הסדר המוסכם, מניה: היכולת לספור בהתאמה לאוביקטים מוגדרים, מספר סודר: ראשון, שני, שלישי…, שימור מספר, שימור כמות, שלם וחלקיו.
    • טבלת הישגים מצופים.   

          מיומנות הגיונית מתמטית

    • מיומנויות הקשורות בחשיבה לפתרון בעיות.
    • אסטרטגיות .

          טיפול בדיסגרפיה.

    • מהי דיסגרפיה?
    • אסטרטגיות ומיומנויות בשיפור הכישורים הגרפיים.

            מוכנות לכיתה א

    • הבעיות במעבר מהגן לכיתה א
    • דרכי הפתרון ויישומם

              הפרעת קשב

    יישום רצף של תרגילים המכוונים וממוקדים המעוררים את פעילות של גלי מוח הגבוהים המאפשרים יכולות  מיקוד קשב וריכוז טובים יותר המתבטאים ב: ♦   מיקוד ♦   התמדה ♦   סלקטיביות ♦   קצב מתחלף ♦   חלוקת קשב ♦   תכנון מודעות ♦  הערכת זמן ומהירות ♦ טכניקות קואצינג המיוחדות לטיפול בהפרעת קשב. 

     מפגשי פיקוח והדרכה :

    • התנסות אישית בתרגילים, תצפיות, דיונים ודיווחים על התצפיות וההתנסות האישית.

    משך הקורס

    • 20 מפגשים של ארבע שעות, סה"כ: 80 שעות שנחשבות ל: 100 שעות אקדמיות.

    סיכום הקורס וחלוקת תעודות לעומדים בדרישות הקורס.