שיפור הזיכרון

הפרעות זיכרון מהוות גורם מטריד לגבי מספר לא מבוטל של אנשים עם העלייה בגיל.כולנו מתנסים ברגעים של היחלשות הזיכרון ושכחה אפיזודית של שמות ומספרי טלפון, אך בעשור החמישי והשישי לחיינו תופעות אלו מתחילות להפריע ועלולות לפגוע בתפקוד  היום- יומי.

מהו הזיכרון?

זיכרון הוא יכולתו של האדם לאגור מידע ולהשתמש בו. המילה "זיכרון" מתייחסת גם ליכולת אגירת המידע וגם למידע הנאגר עצמו. הגורם העיקרי המאפשר את יכולתו של המוח לבנות זיכרונות ולאוגרם לטווח ארוך הוא מספרם העצום של תאי העצב שהוא מכיל, סדר גודל של כמאה מיליארד, ומערכת הקשרים הענפה שתאים אלו מקיימים זה עם זה. הזיכרון אגור בתבניות הפעולה של אותן רשתות. רשתות אלו פרושות על פני כל המוח, אם כי קיימים אזורי מוח שונים שלפעילותם מיחסים חשיבות יתירה בשרשרת התהליכים המובילים ליצירת הזיכרון ושמירתו.
ניתן לחלק את תהליך יצירת הזיכרון ושמירתו לשני שלבים לפחות, שלב יצירת הזיכרון לטווח קצר ושלב הזיכרון לטווח ארוך.
הזיכרון לטווח קצר הוא בעל קיבולת מוגבלת, ונמשך עד שעות בודדות.
הזיכרון לטווח ארוך ייתכן והוא בעל קיבולת בלתי מוגבלת כמעט מהבחינה המעשית ויכול להישמר לזמן רב, לעתים למשך כל ימי חיינו. כל עוד הזיכרון נשמר לטווח הקצר הוא פגיע מאוד, וכל הפרעה קטנה במחשבתנו יכולה לגרום לאובדנו. מרגע שעבר למאגר לטווח ארוך, הזיכרון הופך לעמיד הרבה יותר וקשה למחוק אותו, גם אם בעליו רוצה מאוד להיפטר ממנו.

איך לשפר את הזיכרון?

בתהליך שבו אנו לומדים דבר חדש ואחר-כך נזכרים בו, שלושה שלבים מתרחשים במוחנו:

א. שלב קליטת המידע. בשלב הזה אנו קולטים גירוי באמצעות החושים, ותאי עצב מעבירים את הגירוי למוח.
ב. שלב עיבוד המידע ואחסונו במוח. המידע שהגיע מהחושים מעובד במוח, וניתנת לו משמעות. המידע המעובד נשמר בזיכרון. תחילה הוא מאוחסן בזיכרון לטווח קצר, ומאוחר יותר חלק ממנו עובר לזיכרון לטווח ארוך.
ג. שלב האִחְזוּר (שליפה). בשלב זה אנו שולפים את המידע מהזיכרון. כשאומרים על מישהו שיש לו זיכרון טוב, הכוונה היא שהוא מסוגל לשלוף ביעילות מידע מהזיכרון. שליפת המידע תלויה בגורמים רבים, כמו: עד כמה היה המידע חשוב או מעניין, עד כמה הוא קשור אלינו אישית, או האם הקדשנו תשומת לב למידע, בשעה שקלטנו אותו.

שיטת רביב מטפלת בתחומים הבאים:

  • שיום
  • זיכרון עבודה
  • זיכרון ארוך טווח ולמידה
  • תכנון מודעות
  • תיאום עין-יד ומהירות עיבוד מידע
  • תפיסה חזותית ומרחבית
  • סריקה חזותית
  • קשב: מיקוד, התמדה, סלקטיביות, קשב מתחלף וחלוקת קשב
  • זיכרון חזותי ושמיעתי קצר מועד
  •  הערכת זמן ומהירות