טיפול בלקויות למידה

טיפול בלקויות למידה והפרעת קשב וריכוז

הבנתנו את מנגנוני הקריאה והלמידה  גדלה משמעותית בעשורים האחרונים. רק לאחרונה מתאפשר לבחון את ההתנהגות הפיזית של המוח בזמן פעולת הקריאה.  תחום מרתק  של מדעי המוח הקוגניטיביים מספק מגרש משותף לגילויים מעניינים מדיסיפלינות שונות כמו רפואה, חינוך, מדעי המחשב  ותחום הדמיות מוח.

במחקר שהתפרסם ב: “The  National academy Of Sciences”  טוענים החוקרים דר’ סאלי  שייוויץ ודר’ בנט שייוויץ מאוניברסיטת ייל בארה”ב, המנהלים במשותף את מרכז ייל לחקר למידה וקשב, כי אנשים מתקשים בקריאה יש פגם בחיווט הנירולוגי של המסלולים המשמשים לקריאה.
הם הסתמכו על עשרות שנות מחקר שבמהלכן פוענח תהליך הקריאה עד לבסיסו.  במחקרם האחרון בקשו בני הזוג שיוויץ  ממתנדביהם לבצע שורה של משימות קריאה, ובמקביל ערכו הדמיות באמצעות סריקות מוח מתקדמות (MRI), כדי לבדוק איזה חלקים פעילים בתהליך זה. בנוסף בדקו ילדים לפני רכישת הקריאה כדי לראות אם מסלול הקריאה במוח משתנה תוך תהליך הלמידה.

שיטת רביב היא שיטה נוירו- קוגניטיבית מתקדמת לטיפול בלקויות למידה וקשב. בהתבסס על מחקרים מתקדמים מתחום חקר המוח, השיטה עושה שימוש בטכניקה המשולבת בתוכנת מחשב ייחודית. הטיפול בשיטת רביב הוא ממוקד, ומתבסס על 16-24 מפגשים בממוצע, הפרושים על פני ארבעה עד שישה חודשים. שיטת רביב פותחה על רקע ההבנה שקשיים שונים שבאים לידי ביטוי בתחומי הלמידה, הקשב והריכוז- מקורם בחריגות או חוסר ויסות של תפקודים מוחיים שונים. השיטה מבקשת להביא ליצירתם וחיזוקם של קשרים נירולוגיים חדשים, שיאפשרו הסדרה של פעילות עצבית באזורים שונים במוח, מה שבהמשך יאפשר שיפור של תפקודים קוגניטיביים שנפגעו בעקבות חריגה בפעילות אזורים אלה. במלים אחרות- שיטת רביב מניחה את יסודות התשתית הנירולוגיות הנדרשת לשיפור הלמידה או הריכוז.

כיצד פועלת שיטת רביב

לשיטה  חמישה  תהליכים הפועלים במשולב:

  1. יצירת המסלולים הנוירולוגיים הספציפיים הנדרשים ללמידה.
    המסלולים הספציפיים הנדרשים ללמידה מתפתחים בהתאם  לתהליך ההתפתחותי  של האדם. דר’ האוורד גארדנר מאוניברסיטת הארוורד בארה”ב הגדיר שבע מיומנויות [אינטליגנציות]בסיסיות המתפתחות בשלבים: מיומנות תנועתית [מוטורית], מיומנות חושית [סנסורית], מיומנות ויזואלית [חזותית – מרחבית], מיומנות  לשונית – שפתית, תקשורת בין אישית, מיומנות הגיונית – מתמטית  ותקשורת תוך אישית [מודעות עצמית].
    באם הקשרים הנוירולוגיים המתבססים על התפתחות השלבים הנ”ל  אינם מפותחים כהלכה, הזרם הביו – חשמלי נקטע והאדם יבטא לקויות בתפקוד הקוגניטיבי ובתפקוד בכלל. מאחר וקשרים אלה הם ישויות פיסיות ניתן לעורר ולפתח אותם באמצעות אימון ותרגול מתאימים. אנו מכירים את השימוש בדינאמיקה זו של המוח במקרים של שיקום  אחרי  טראומה ,שבץ או תאונה. התוכנית  לפתוח ותיקון כישורי למידה משתמשת באותה דינאמיקה של יצירת מבנים נוירולוגיים מפצים. התוכנית סורקת  את השלבים ההתפתחותיים הנדרשים לביטוי קוגניטיבי יעיל,  ובאם נמצא פער התפתחותי נעשית התערבות ממוקדת המכוונת לגישור על פער זה: על ידי גירוי המוח ליצירת  מסלול מפצה. המוח “יבחר” תמיד להשתמש  במסלול החדש משום שהוא היעיל יותר והמבנה הישן יתפרק .
  2. אסטרטגיות ממוקדות לשליטה בגלי המוח.
    שליטה בלמידה וקשב מזוהה עם פעילות גלי מוח מהירים. הפרעות בלמידה ובקשב מזוהים עם פעילות גלי מוח איטיים  וגורמים  להפרעת קשב ולקויות למידה: הפחתה ביכולת ריכוז, שיפוט,ארגון ,שליטה על דחפים וביטוי קוגניטיבי יעיל.
    מצבו של  אדם הסובל מהפרעת קשב [A.D.D. / A.D.H.D ] מחמיר דווקא כאשר הוא מתבקש  להתרכז: פעילות גלי המוח מואטת. לכן תרופות מעוררות  [פסיכוסטימולנטים] נבחרו לטיפול באנשים הסובלים מהפרעת קשב, הן להרגעה והן לשיפור יכולת הריכוז.
    שיטת רביב היא תוכנית אפקטיבית לשליטה בכל טווח גלי המוח. התוכנית מפתחת את היכולת להאיץ את פעילות גלי המוח לצורך מיקוד קשב ושליטה בלמידה ולהאט את פעילות גלי המוח לצורך הרגעה, התמודדות עם חרדת בחינות והרפיה כללית.
  3. אימון המוח לשליטה בתפישה דו מימדית- הבסיס החזותי לקריאה.
    פיתוח ובסוס תפישה דו מימדית : היכולת להפוך צורה לסמל, לפענח אותיות  ומילים הכרחית לפיתוח מיומנויות למידה יעילות.  תפישה דו מימדית מבוססת היטב מאפשרת התפתחות תקינה של תפישת כיווניות ורצף הנדרשים לקריאה: אותיות, מילים, משפטים  עד לטקסטים שלמים, הבנת הנקרא, יצירת מושגים וקישור בין רעיונות. תפישה דו מימדית הכרחית לביסוס תפישה חשבונית :  בנית רצף באמצעות ספירה ומניה, הבנת משמעות כמותית, יכולת הכללה.
  4. מודעות פונולוגית : התרגול נעשה באמצעות תוכנת מחשב יחודית לשיטת רביב.
    תרגול היכולת לחבר סמל (אות)   או קובץ סמלים (מילים ומשפטים)לצלילים אותם מייצג הסמל ולהבין את משמעותם.
  5. לימוד אסטרטגיות למידה.
      אסטרטגיות זיכרון, מיפוי טקסטים, אסטרטגיות שליטה במתח, ניהול זמן ועוד –רק כאשר התשתית הנוירולוגית  ללמידה מבוססת היטב.

שיטת רביב מטפלת בלקויות למידה וקשיים מיוחדים כולל:

  • דיסלקציה : קשיים בקריאה
  • הפרעת קשב: AD(H)D
  • דיסגרפיה : קשיי כתיבה
  • דיספרקסיה: קואורדינציה מוטורית
  • דיסקלקוליה: קשיים במתמטיקה
  • אימון זיכרון : קצר וארוך טווח
  • אוריינטציה מרחבית
  • ארגון זמן
  • מיומנויות ארגון כלליות
  • ניהול מתח: חרדת בחינות וחרדת למידה
  • שיפור תפקודי זיכרון בקרב מבוגרים: מגיל 40-50 ומעלה
  • שיפור מצבים שנוצרו כתוצאה מטראומה ונזק מוחי
  • הכנה לכיתה א’

למידע נוסף על טיפולים בלקויות למידה צרו קשר 1-700-708-705.