דיסקלקוליה

מהי דיסקולקוליה?

דיסקלקוליה היא קושי למידה ספציפי במתמטיקה. כמו דיסלקציה, דיסקלקוליה יכולה להיגרם כתוצאה מגירעון בתפיסה חזותית. המתייחסת ספציפית לחוסר יכולת לבצע פעולות במתמטיקה או אריתמטיקה. זהו אחד מליקויי הלמידה הידועים פחות, כמו דיסלקציה. למעשה, היא נחשבת וריאציה של דיסלקציה. לאנשים עם דיסקלקוליה לרוב יש IQ ברמה נורמלית, אך יש להם בעיות עם מתמטיקה. לאנשים רבים עם דיסקלקוליה יש IQ גבוה מהנורמלי. הדיסקלקוליה אינה נדירה: השכיחות של דיסקלקוליה באוכלוסייה הכללית היא בין 5-7 אחוז מהאוכלוסייה. 15 אחוז מן הסובלים מדיסלקציה סובלים גם מדיסקלקוליה. ואולם לא תמיד ברור אם זו בעיה במתמטיקה או סימפטום של קשיים בקריאה וכתיבה (דיסלקציה). ברור כי קשיי שפה ישפיעו על לימודיו של תלמיד ואין ספק שילד שמתקשה בהבנת הסבריו של המורה יתקשה אף בתחום המספרים והמתמטיקה.

אינטליגנציה לוגית מתמטית היא היכולת להשתמש במספרים בצורה אפקטיבית או לחשוב בצורה הגיונית ומסודרת.  "חשיבה מתמטית" הוא מושג שהתפתח בשדה העשייה החינוכית אל מול הצורך של מערכת החינוך ללמד את הילדים את מקצוע המתמטיקה בבתי-הספר. אין זה מושג מתחום התפתחות הילד, הפסיכולוגיה או לימודי המוח.התובנה החשובה היא, שהצורך האנושי ההישרדותי הוא צורך בפתרון בעיות וכי המתמטיקה הינה כלי שרת להשגת המטרה הזאת. חשיבה מתמטית היא חשיבה השרדותית של רווח והפסד ורוב האנשים יפתחו את מיומנויות הבסיס שלה כחלק בלתי נפרד מהתפתחותם. תהליך זה יכול להמשך עד גיל 10-12.  תכניות הלימודים בבתי הספר משקפות את הידיעה הזאת בכך שעל הנושאים הבסיסיים חוזרים שוב ושוב מכיתה א' ועד כיתה ז'.   

לקות במתמטיקה מאובחנת כאשר הרמה המתמטית של נבדק נמוכה יחסית לגילו, להשכלתו ולרמת המשכל שלו. יש להפריד בין שני מקרים:

  •  דיסקלקוליה נרכשת - כאשר ניתן לשייך את הרמה הנמוכה לפגיעה מוחית שעבר הנבדק
  •  דיסקלקוליה התפתחותית - כאשר הנבדק סובל מהלקות אך ידוע שהנבדק לא סובל מפגיעה מוחית

שיטת רביב יוצרת את התשתית הנוירולוגית לתפישה הגיונת מתמטית. ללא תשתית זו, הנסיון ללמד ילד הסובל מדיסקלקוליה ללמוד מתמטיקה, יהיה דומה לעבור דרך קיר מבלי לפתוח בו דלת.