לקויות למידה: מה הן לקויות למידה וכיצד הן משפיעות?

לקויות למידה הן קבוצה של הפרעות נוירו-התפתחותיות שמשפיעות על היכולת לרכוש, לעבד או לבטא מידע בצורה יעילה. הן אינן קשורות לרמת אינטליגנציה, אלא לקשיים ספציפיים בתהליכי למידה כמו קריאה, כתיבה, חשבון, ארגון מידע וזיכרון.

סוגי לקויות למידה עיקריות

1.דיסלקסיה (Dyslexia) – קושי בקריאה ובזיהוי מילים. מאופיינת בקושי בפענוח אותיות,     זיהוי תבניות              מילוליות, הבנת הנקרא ואיות.

  1. דיסגרפיה (Dysgraphia) – קושי בכתיבה. מתבטאת בכתב יד לא ברור, קשיים בארגון הטקסט ובבעיות בתחביר ודקדוק.

3.דיסקלקוליה (Dyscalculia) – קושי בתפיסה מתמטית. אנשים עם דיסקלקוליה מתקשים בזכירת עובדות מתמטיות, בהבנת מספרים ובפתרון בעיות חשבוניות.

  1. הפרעת קשב וריכוז (ADHD/ADD) – אינה נחשבת ללקות למידה בפני עצמה, אך היא משפיעה על היכולת להתרכז, לארגן מידע ולבצע משימות למידה בצורה יעילה.
  2. לקויות בעיבוד שמיעתי (APD – Auditory Processing Disorder) – קושי בהבנת והבחנת צלילים, מה שמשפיע על הבנת השפה, במיוחד בסביבה רועשת.
  3. לקויות בעיבוד חזותי – קושי בפענוח מידע ויזואלי, מה שעלול לגרום לקשיים בקריאה, בכתיבה ובזיהוי תבניות.

גורמים ללקויות למידה

לקויות למידה הן לרוב מולדות ונובעות משינויים בהתפתחות המוח. הן עשויות להיות גנטיות או להיגרם על ידי גורמים סביבתיים כמו לידה מוקדמת, חוסר חמצן בלידה או פגיעות מוחיות.

כיצד מאבחנים?

האבחון מתבצע באמצעות הערכה פסיכו-דידקטית או נוירופסיכולוגית, שבה נבדקות מיומנויות קוגניטיביות ולימודיות. המאבחנים כוללים לרוב פסיכולוגים, אנשי חינוך ומומחים בתחום הנוירולוגיה או השפה.

 

דרכי טיפול והתמודדות

שיטת רביב היא שיטה ממוקדת ויעילה לטיפול בלקויות למידה.

שיטת רביב מבוססת על תרגול תנועתי חושי וקוגניטיבי , כמו כן השיטה משלבת תוכנות מחשב יעילות לתרגול קריאה וזיכרון.

  • טכנולוגיות מסייעות – תוכנות הקראה, עזרים חזותיים, שימוש במחשבים ועוד.
  • אסטרטגיות למידה – טכניקות כמו חלוקת חומר הלימוד לחלקים קטנים, שימוש בדקלום וחזרה על מידע.
  • תמיכה רגשית וחברתית – בניית ביטחון עצמי, חיזוק מוטיבציה והתמודדות עם תסכולים.
  • התאמות לימודיות – הארכת זמן במבחנים, הכתבה במקום כתיבה ידנית, מבחנים בעל פה ועוד.

 

לקויות למידה אינן מעידות על חוסר יכולת, אלא על צורך בגישה שונה ללמידה. עם התמיכה הנכונה, ניתן להתגבר על הקשיים ולממש את הפוטנציאל האישי.

מכתב תודה מאימא לאחר טיפול בלקויות למידה בבנה

נילי יקרה,

חשתי צורך לכתוב בענייני של בני רון.
הייתה זו ברכה להוודע אליך ואל הדרך בה את מלמדת את שיטתך.
בטוחני שאת זוכרת כאשר פנינו אליך לפני שנה, רון למד בכיתה לחינוך מיוחד לאחר מכן, תודות לך, מוריו הבחינו בשיפור שחל בו ויכולתו והעבירו אותו לכיתה רגילה.
בכיתה זו היה מסמל ואכן עשה את מבחני הבגרות, מעבר לכל זה הוא שקם את ביטחונו העצמי, מה שהיה מעבר לכל  ציפיותינו.
נפעמים ואסירי תודה,
מעבר זאת שוב תודה לך על מאמדייך וסבלנותך.
שלום, מריאן ורון אשכנזי

סיפורי הצלחה

שיטת רביב- המלצה לכל המעוניין, אני שמחה להמליץ על יישומה של “שיטת רביב” בקידום תהליכי למידה בבית הספר. בשנה וחצי האחרונות, מפתח בית ספר “גשר” כישורי למידה באמצעות “שיטת רביב” ומנהלה, ברק בן שמחון. בתקופה זו, התקיימו כ- 45 מפגשי אימון ב”שיטת רביב”, אחת לשבוע, לתלמידים/ות בשכבות ב-ג. המפגשים התקיימו... קרא עוד

שיטת רביב- המלצה לכל המעוניין, אני שמחה להמליץ על יישומה של “שיטת רביב” בקידום תהליכי למידה בבית הספר. בשנה וחצי האחרונות, מפתח בית ספר “גשר” כישורי למידה באמצעות “שיטת רביב” ומנהלה, ברק בן שמחון. בתקופה זו, התקיימו כ- 45 מפגשי אימון ב”שיטת רביב”, אחת לשבוע, לתלמידים/ות בשכבות ב-ג. המפגשים התקיימו... קרא עוד

שיטת רביב- המלצה לכל המעוניין, אני שמחה להמליץ על יישומה של “שיטת רביב” בקידום תהליכי למידה בבית הספר. בשנה וחצי האחרונות, מפתח בית ספר “גשר” כישורי למידה באמצעות “שיטת רביב” ומנהלה, ברק בן שמחון. בתקופה זו, התקיימו כ- 45 מפגשי אימון ב”שיטת רביב”, אחת לשבוע, לתלמידים/ות בשכבות ב-ג. המפגשים התקיימו... קרא עוד

שיטת רביב- המלצה לכל המעוניין, אני שמחה להמליץ על יישומה של “שיטת רביב” בקידום תהליכי למידה בבית הספר. בשנה וחצי האחרונות, מפתח בית ספר “גשר” כישורי למידה באמצעות “שיטת רביב” ומנהלה, ברק בן שמחון. בתקופה זו, התקיימו כ- 45 מפגשי אימון ב”שיטת רביב”, אחת לשבוע, לתלמידים/ות בשכבות ב-ג. המפגשים התקיימו... קרא עוד

שיטת רביב- המלצה לכל המעוניין, אני שמחה להמליץ על יישומה של “שיטת רביב” בקידום תהליכי למידה בבית הספר. בשנה וחצי האחרונות, מפתח בית ספר “גשר” כישורי למידה באמצעות “שיטת רביב” ומנהלה, ברק בן שמחון. בתקופה זו, התקיימו כ- 45 מפגשי אימון ב”שיטת רביב”, אחת לשבוע, לתלמידים/ות בשכבות ב-ג. המפגשים התקיימו... קרא עוד

שיטת רביב- המלצה לכל המעוניין, אני שמחה להמליץ על יישומה של “שיטת רביב” בקידום תהליכי למידה בבית הספר. בשנה וחצי האחרונות, מפתח בית ספר “גשר” כישורי למידה באמצעות “שיטת רביב” ומנהלה, ברק בן שמחון. בתקופה זו, התקיימו כ- 45 מפגשי אימון ב”שיטת רביב”, אחת לשבוע, לתלמידים/ות בשכבות ב-ג. המפגשים התקיימו... קרא עוד

שיטת רביב- המלצה לכל המעוניין, אני שמחה להמליץ על יישומה של “שיטת רביב” בקידום תהליכי למידה בבית הספר. בשנה וחצי האחרונות, מפתח בית ספר “גשר” כישורי למידה באמצעות “שיטת רביב” ומנהלה, ברק בן שמחון. בתקופה זו, התקיימו כ- 45 מפגשי אימון ב”שיטת רביב”, אחת לשבוע, לתלמידים/ות בשכבות ב-ג. המפגשים התקיימו... קרא עוד

שיטת רביב- המלצה לכל המעוניין, אני שמחה להמליץ על יישומה של “שיטת רביב” בקידום תהליכי למידה בבית הספר. בשנה וחצי האחרונות, מפתח בית ספר “גשר” כישורי למידה באמצעות “שיטת רביב” ומנהלה, ברק בן שמחון. בתקופה זו, התקיימו כ- 45 מפגשי אימון ב”שיטת רביב”, אחת לשבוע, לתלמידים/ות בשכבות ב-ג. המפגשים התקיימו... קרא עוד

שיטת רביב- המלצה לכל המעוניין, אני שמחה להמליץ על יישומה של “שיטת רביב” בקידום תהליכי למידה בבית הספר. בשנה וחצי האחרונות, מפתח בית ספר “גשר” כישורי למידה באמצעות “שיטת רביב” ומנהלה, ברק בן שמחון. בתקופה זו, התקיימו כ- 45 מפגשי אימון ב”שיטת רביב”, אחת לשבוע, לתלמידים/ות בשכבות ב-ג. המפגשים התקיימו... קרא עוד

שיטת רביב- המלצה לכל המעוניין, אני שמחה להמליץ על יישומה של “שיטת רביב” בקידום תהליכי למידה בבית הספר. בשנה וחצי האחרונות, מפתח בית ספר “גשר” כישורי למידה באמצעות “שיטת רביב” ומנהלה, ברק בן שמחון. בתקופה זו, התקיימו כ- 45 מפגשי אימון ב”שיטת רביב”, אחת לשבוע, לתלמידים/ות בשכבות ב-ג. המפגשים התקיימו... קרא עוד


סיפורי הצלחה

עידית קליק- בוגרת קורס בשיטת רביב, מנהלת מרכזי למידה לתלמידים עם לקויות למידה ובעיות קשב , מדריכת מורים ומאבחנת דידקטית. סיכום תהליך לילד לקראת כיתה א’. סיכום העבודה עם י'... קרא עוד

It takes one to know one \ מי כמוני יודע החופש הגדול הסתיים לא מזמן, ולחלק מהילדים והנוער זה יום לא משמח אלא יום מדאיג ומעצבן. זהו יום שבו הקשיים,... קרא עוד

Hargrave Park Primary School ,London 11 November 2005 At Hargrave Park Primary School in London we have introduced the "Raviv Programme" during the academic year 2004/2005. We have monitored the... קרא עוד

Frost, Penny August 2007 Paper presented at the British Educational Research Association Annual Conference, Institute of Education, University of London, 5-8 September 2007 Key terms: Neuroscience, neural circuits, brain wave... קרא עוד

At Hargrave Park Primary School in London  we have introduced the "Raviv Programme" during the academic year 2004/2005. We have monitored the effectiveness through data tracking and we have observed... קרא עוד

Whatsapp