מחקר חדש: צריך להתחיל את כיתה א’ בגיל שבע

אלא שילדנו החל את לימודיו בגיל שש ומגלה קשיים ברכישת מיומנויות הלמידה והקשב.
איך נתקן?

על פי מחקר שנערך באוניברסיטת סטנפורד בארה”ב בקרב 10,000 הורים, נמצא כי הילדים שהתחילו את כיתה א׳ בגיל שבע הראו רמות נמוכות בהרבה של קשיי ריכוז וקשיים ברכישת מיומנויות למידה אל מול הילדים שהתחילו בגיל שש. האם אנחנו מתייגים בשוגג ילדים עם הפרעות קשב כשלמעשה הם פשוט לא מוכנים לכיתה א?

פרופ’ פאסי סאלברג, מומחה עולמי לחינוך, ומי שהיה מנכ”ל משרד החינוך של פינדלנד בשנים 2009-2013, וממובילי רפורמות החינוך שהפכו את פינלנד לאחת ממדינות העולם המובילות בחינוך:
” בפינלנד הלימודים מתחילים בגיל שבע. האחריות של בית הספר היא לדאוג שכל ילד יהיה בריא, שמח, סקרן ושירצה ללמוד.
המחקר נערך בקרב עשרת אלפים הורים וילדים כאשר כולם התבקשו למלא טפסים עם שאלות שעברו בהמשך לניתוח החוקרים. החוקרים בדקו את תפקוד הילדים בלימודים, ואת שביעות רצונם האישית, ומצאו שהילדים שהתחילו את כיתה א׳ בגיל שבע הראו רמות נמוכות בהרבה של קשיי ריכוז והיפראקטיביות וקשיים ברכישת מיומנויות למידה אל מול הילדים שהתחילו בגיל שש. היפראקטיביות וקשיי ריכוז מחוברים ישירות, מחקרית, להישגים נמוכים יותר בלימודים, ועל פי תוצאות המחקר, הנתון מחזיק ותקף עד גיל 11.

״גילינו שדחיית כיתה א׳ בשנה אחת מורידה את קשיי הריכוז ,היפראקטיביות וקשיי הלמידה ,ב-73 אחוזים בילדים בני 11״, מסביר תומס די, ראש צוות החוקרים. ״ישנן ארצות שבהן יש נטייה לדחות את גיל תחילת הלימודים, אך זהו המחקר הגדול הראשון שמביט בהשלכות שיש לנושא על מי שאנו תופסים אותו כסובל מבעיות הקשורות לבריאות הנפש, המתבטאות בבית הספר״. ובמילים אחרות, וזהירות פחות, יכול להיות שאנו מתייגים ילדים בשוגג, רק בגלל התנהגויות שהם מפגינים בכיתה המקושרות אצלנו לבעיות קשב וריכוז, ובכלל קשורות לגיל ומוכנות ללמידה בבית הספר.

״היתרון בלחכות שנה גדול בהרבה וארוך טווח מכפי שצפינו מראש״,מודה תומס די. ״למעשה, כשמחכים שנה, כמעט מוחקים את הסיכוי שעד גיל 11 הילד יאובחן בבעיות קשב וריכוז או היפראקטיביות מעל לרמות נורמליות. עבור ההורים והרשויות, מדובר במחקר שעשוי להיות מכונן, כי הוא הולך יד ביד עם העובדה שבגילאים הגדולים יותר פחות ילדים מאובחנים בבעיות קשב וריכוז, אל מול הכמות שמאובחנים בה ילדים צעירים.

מדובר במידע מאוד משכנע, שתומך בנטייה של מחנכים והורים רבים להשאיר את ילדם עוד שנה בגן״, מוסיף תומס די. ״המחקר יחזק את ידיהם של אלה שילדיהם התבקשו לדחות את העליה לכיתה א׳, ויעזור למתלבטים. מובן שהיפראקטיביות וקשיי ריכוז הם רק שני אספקטים מתוך התפתחותו של ילד, ויש עוד הרבה אספקטים אחרים לבחון לפני שמחליטים״.

ובישראל : החינוך המסורתי מעולם לא התכוון להיות תוכנית המכינה את התלמיד ללמידה:
או שלילד יש אמצעים אישיים להצלחה בלימודים ולביטוי האינטיליגנציה שלו, או שלא.

איך נתקן בשיטת רביב ונאפשר לילד שהתחיל לפני גיל שבע את לימודיו בכיתה א’ ומתקשה?
1. נבסס את התשתית הנוירולוגית- התפתחותית: אנו סורקים את כל שלבי התפתחות המיומנויות התנועתיות, חושיות ושפתיות. אם נמצא פער התפתחותי אנו מבצעים התערבות מכוונת וממוקדת לגישור על הפער.
2 . נלמד שליטה בוויסות מיומנויות קשב : רק כאשר התשתית הנוירולוגית התבססה, אנו מאמנים את המוח לשליטה בוויסות מיומנויות הקשב והריכוז. ילד שלא יפתח מיומנויות אלה כהלכה, יכול לפתח תסמינים של הפרעת קשב ולעיתים קרובות יטופל בתרופות שלא לצורך.
3. “נחווט” המוח ללמידה: בשלב הבא אנו מלמדים את הילד תרגילי אימון ספציפיים המגרים את צמיחת הרשת העצבית של המוח ו “חיווט” המסלולים הנוירולוגיים הנדרשים ללמידה.
4. נבסס ונלמד מיומנויות למידה יעילות:

תפישה ויזואלית: אותיות, מילים , רכישת מיומנות קריאה.
כישורים שפתיים מבוססים: דיבור, שפה, מודעות פונולוגית.
תפישה חשבונית: חשיבת רצף, חשיבה הגיונית/מתמטית בסיסית.
כישורים מוטוריים מורכבים, כולל כתיבה.
דימוי עצמי חיובי, שליטה עצמית וכישורים חברתיים תואמי גיל.
התרגול משולב בתרגול קריאה באמצעות תוכנת מחשב המיוחדת לשיטת רביב.
התוכנית קצרה ,פשוטה וידידותית , אבל חשובה משום שקובעת את גורלו של הילד כתלמיד בשנים שתבואנה ומשפיעה בכך על מסלול חייו כולו. זה על קצה המזלג. לקריאה נוספת לחצו כאן

אם תרצו לדעת יותר ,אתם מוזמנים לפגישת חינם.
נשמח לדבר אתכם על למידה,קשב וזכרון מוכנות ללמידה וכו’.. נשמח ללמוד קצת על הילד שלכם ונשמח לענות על שאלות.
לקביעת מועד לפגישה לחצו כאן
או טלפנו אלינו : 1-700-708-705

בברכה ,ורק טוב
ברק בן שמחון ונילי רביב
מפתחי שיטת רביב