עדות אישית: ברק בן שמחון / ממפתחי שיטת רביב

ברצוני הציג לפניכם את סיפורי האישי.
התמודדתי עם דיסלקציה קשה והפרעת קשב כל שנות ילדותי והתבגרותי. עד גיל 19 התאמצתי  לקרוא משפט אחד רצוף, יכולתי לקרוא אולי ארבע מילים ברצף ואח”כ האותיות היו קופצות לי, הייתי מגיע מהר למצב של דיסאוריינטציה בזמן הקריאה, מצב בו אתה מאבד את המיקום בו אתה נמצא בדף, שוב ושוב. הדיסלקציה אצלי הייתה קשורה “היום אני יודע להגיד” לקושי בתפישה חזותית של סמלים ואותיות. כל סמל מצריך מיקוד לתפישה דו ממדית, ולי כמו לדיסלקטיים רבים היה קושי לעשות את המעבר מהתפישה התלת ממדית, לתפישה דו ממדית  שמאפשרת זיהוי של סמלים (אותיות) המצריכים מיקוד דו ממדי. בשפה מקצועית- קושי בערוץ האורתוגרפי חזותי. 

אני והמשפחה ניסינו לטפל בבעיה בדרכים האפשריות שהיו באותה תקופה: אמי לקחה אותי לאבחונים, ניסו לעזור לי בעזרת הוראה מתקנת, מורות פרטיות שבאו לביתנו בכל יום, הייתה לי מורה שונה לכל מקצוע. הרבה זמן “אמא” להקראה ושינון החומר הנלמד, אבחונים חוזרים, מכונים לטיפול בלקויות למידה, הן פרטיים והן של משרד החינוך.

 לקשב והריכוז ניסו איתי טיפול באמצעות ריטלין, שלא הצליח לסייע במקרה שלי, וגרם לי ל ”טיקים” ולאפתיות. לא הצלחתי להתגבר על הדיסלקציה ולא על בעיית הקשב והריכוז.

לאמא שלי היה מאד קשה לראות אותי עם הקושי- חוסר היכולת לקרוא, ובמיוחד עם הקושי בהתמודדות עם מערכת חינוך שבזמנו לא ידעה להכיל תלמידים כמוני.  היה לה ברור שאני ילד עם יכולת חשיבה טובה, עם רגישות ומודעות גבוהים לגילי. מחוץ לדלתות בית הספר, הייתה לי שמחת חיים, והיא עשתה כמיטב יכולתה לשמור עלי מפני המערכת שלא תמכה בי, בלשון המעטה. 

בימי כתלמיד, חוק חינוך מיוחד היה בגדר המלצה ולא קיבל עדיין תוקף של חוק. מורים לא היו מחויבים ליישם את ההתאמות שעליהן המליצו באבחונים. אמי הייתה, מספרת שהרגישה חסרת אונים וכועסת.

בהמשך נדדתי מבית ספר לבית ספר, עד שבתחילת כיתה י”ב פרשתי מהמערכת באופן רשמי. אם היו מאפשרים לי להיבחן בע”פ אני מאמין שהייתי מסיים ואפילו עם ציונים טובים. מכוון שלא אפשרו לי התאמות כל שהן החלטתי לפרוש.  בתקופה שלי לא אפשרו לעשות בחינות בע”פ ולכן לא יכולתי לגשת לבגרויות. לא יכולתי לעמוד בבחינות כשאר התלמידים. 

בחטיבה היו כמה ניסיונות לבחון אותי בעל פה שלמדתי בחטיבת הביניים. תנך למשל אהבתי מאוד, הייתי זוכר טוב את החומר.  אולי בגלל שהסיפורים עניינו אותי. כשהסכימו לבחון אותי בע”פ, למרות שזכרתי את התוכן לעומקו, במקרים רבים הורידו לי ציון בבחינה בגלל שהיא הייתה שונה, כלומר בע”פ.

בשנים הראשונות, אחרי שהבנתי שאני לא מצליח לקרוא ולהשתלב הפכתי לליצן של הכיתה. המורה שלי כבר בתחילת כיתה א’ הייתה מעיפה אותי החוצה בחמש דקות הראשונות של השיעור. ישבתי במסדרון שעות שלמות, רק כדי להיות בחברת הילדים בהפסקה. אפשר לומר שלא היה לי קשר לנושאים הלימודיים בכיתה.

 בערך באמצע כיתה א’ בזמן שהיו מוציאים אותי למסדרון, מכוון שהייתי כנראה מפריע גם כשהייתי מחוץ לכיתה, הדלת של הכיתה שלי הייתה נסגרת. אבל הדלת הסמוכה של המורה אביבה נשארה פתוחה, תרתי משמע. התחיל דיאלוג מסדרון כיתה משעשע שלי עם המורה אביבה, “בסגנון” למה אתה מחוץ לכיתה? ואני הייתי מספר לה באופן מאוד משעשע את השתלשלות הדברים שהובילו אותי למסדרון. הייתי די מצחיק בתור ילד והתלמידים בכיתה של אביבה היו “נקרעים מצחוק” מהשטויות שלי. 

בשלב מסוים אביבה הייתה מזמינה אותי להצטרף לשיעור שלה. אביבה ידעה לצחוק ולתקשר איתי וכשהייתה מבקשת להיות בשקט ולהקשיב לה, הייתי מפסיק עם הבדיחות ומקשיב.”. העובדה שהיא שמה גבולות מחד ודברה איתי בגובה העיניים מאידך, אפשרה לי להתאים את עצמי ולהשתלב בכיתה. היא הייתה אישיות מיוחדת, עם לב רחב, זה דורש אומץ לבקש להכניס תלמיד כמו שהייתי לכיתה באופן קבוע.

. מסתבר שהיו עוד תלמידים כמוני שהיא הצילה מהמסדרון. וכאב לה על ילדי “המסדרון” שלא הגיעו לכיתתה. צריך לציין שהיו עוד מורות טובות בכיתות היסוד אבל בחטיבת הביניים התחיל הגיהינום האמתי.

לא הצלחתי להשתלב במערכת, נכנסתי ללחץ. בעיקר משום שלא יכולתי להימנע מלהשוות את עצמי לתלמידים אחרים שידעתי בוודאות שאני לא פחות נבון מהם . עם הזמן התרגלתי. קבלתי זאת כמצב נתון.

 הילדים התנהגו אלי כאל “האוט סיידר” כי במשך הזמן גם סיגלתי לי תבנית התנהגות של “שונה”, הפסקתי להצחיק את הילדים בכיתה, הייתי יושב מאחור בשקט, משדר כלפי חוץ שאני לא חלק ממה שקורה בכיתה. תמיד הסתרתי את הקושי שהיה לי, העדפתי לשדר שאני לא עושה חשבון לאף אחד מאשר לחשוף את הקושי. כי חשבתי לעצמי בזמנו, מי כבר יודע מה זה דיסלקציה. יחשבו שאני פשוט “מטומטם” שלא יודע לקרוא. 

היו תחומים רבים בהם הייתי טוב. עסקתי בספורט: כדורגל, כדורסל, סקטבורד ובעיקר גלישת גלים. בגיל 6 עליתי פעם ראשונה על גלשן ומאז התחברתי לים ולגלים. בתחומים אחרים מלבד לימודים , “העזתי חופשי”. כשהיה לי קשה להתמודד עם הלחץ בבית ספר, פשוט עזבתי והלכתי לגלוש. כבר בתור ילד אהבתי גלישה בגלים גבוהים. הים בתנאים שהייתי גולש בהם הוא אובייקטיבית מסוכן.

היכולת שלי להתמודד עם הפחד להצליח בגלישה בגלים גבוהים, נתנה לי תחושה של מסוגלות וביטחון שסייעו לי להתמודד טוב יותר עם אתגרי החיים.  

לקראת הצבא, חשבתי לנסות להגיע להיות לוחם. לצערי מכוון שלא יכולתי למלא אפילו טופס, כמובן שהקושי הוריד לי פרופיל הוסבר לי שלא אוכל לעשות תפקיד משמעותי. קצינה בצה”ל שוחחה איתי ועם אמי, וממש המליצה לי לא לשרת. היא אמרה לי באופן אישי שאהיה מתוסכל מאוד בתפקידים שיתנו לי לשרת בהם. רציתי לשרת, אך נאלצתי לוותר.

 במקום להתגייס, נוצרה עבורי הזדמנות להגשים חלום- טסתי לגלוש בהוואי. כשחזרתי מהוואי אחרי חצי שנה של גלישה,  הרגשתי שיפור בריכוז במיקוד ובתחושה הכללית., חבר שכנע אותי לנסות שוב לעבוד על הקריאה, והפנה אותי לאדם בשם אילן שעבד איתי בצורה פיזית על האותיות, ותרגל איתי תרגולים נוספים בתנועה.

 השילוב של הגלישה בהוואי והתרגולים הפיזיים שתרגלתי עזרו לי לפתח את התפישה הנכונה לקריאה. ניסיתי שוב לקרוא והצלחתי. הספר הראשון שקראתי היה התפסן בשדה השיפון של סלינג’ר.

נפתח לי עולם חדש, התחלתי ליהנות מקריאה. כל ילדותי אהבתי מאוד קולנוע, אז הלכתי ללמוד משחק אצל יורם לוינשטיין. ועסקתי בזה. יכולתי בשלב זה ללמוד טקסטים ארוכים בע”פ.

בגיל 21 הקמתי יחד עם אחי וחבר דאנס בר בשם “המנקיז” בחיפה. מקום שמאוד הצליח. היינו עושים הפקות מיוחדות  ומסיבות לפרמיירות ההצגות החדשות של תיאטרון חיפה.

בתור ילד נכנס בי החשש הזה של איך אוכל להתפרנס, בגלל הקשיים שחוויתי, ובגיל 21 זכיתי לעסוק בתחום שאהבתי מאוד, להתפרנס בכוחות עצמי יפה מאוד. שהחלטתי לסיים עם העבודה בחיי הלילה, חשבתי לעצמי שהייתי רוצה למצוא עיסוק שיאפשר לי עשייה משמעותית, זה היה רעיון כללי בתחילה. 

שאמי ביקשה אצטרף אליה לפיתוח שיטת רביב, בתחילה היססתי והחלטתי להצטרף רק ברצון לעזור בפיתוח השיטה ולא ללמד בפועל. יכולתי לסייע מתוך הניסיון והידע שצברתי במשך השנים, התהליך שעברתי עזר לי להבין את שורש הקושי  ולהתגבר אליו.

בסופו של דבר פיתחנו את שיטת רביב לפיתוח כישורי קשב ולמידה. את רוב התרגילים ניסיתי על עצמי ויכולתי לראות מה עובד ומה לא, מה משפיע מהר יותר ומה לאט יותר, מה יעיל וממוקד ומה פחות.

 אחרי שהשיטה התחילה לעבוד היה ביקוש מאוד גדול, החלטתי להשתלב בטיפול ובלימוד. במשך השנים סייעו לנו אנשי מקצוע נוספים, מקצועיים בתחומם, בהמשך פיתוח השיטה.

מינואר 2000 התחלנו להכשיר מטפלים בארץ, בשנת 2002 היה התקיים הקורס הראשון להכשרת מטפלים אנגליה. מייק ג’ונס מורה לחינוך מיוחד שלמד את השיטה ביקש מהמנהל לאפשר לו לעבוד עם השיטה בבית הספר. המנהל ביקש לעשות מחקר עם קבוצת ילדים בבית הספר. התוצאות היו טובות ובתי ספר נוספים הפנו מורים שלהם ללמוד את השיטה.

 במהלך העבודה באנגליה זכינו להכיר את פרופסור ג’ון שטיין, נירולוג, חוקר דיסלקציה, מאוניברסיטת אוקספורד. פרופסור שטיין מצא קשר בין ההיבטים הפיזיולוגיים שהוא חוקר לבין התרגילים בשיטת רביב. זכינו להכיר בנוסף את דר’ דנקן מילן. הם לימדו את המבוא התיאורטי של הקורסים בלונדון. פרופסור ג’ון שטיין גם הגיע להרצות ביחד עם מומחים נוספים בכנס בשם- הנירולוגיה של הלמידה,  שקיימנו בשנת 2012 במוזאון תל אביב .   

בהמשך עשיתי תואר באוניברסיטת חיפה במנהיגות חברתית והמגזר השלישי. זה עזר לי לסגור מעגל, תמיד הרגשתי תחושת פספוס וחוסר, על כך שלא למדתי כמו כולם. התחושה השתחררה עם סיום לימודי התואר. הצלחתי לסיים בהצלחה בשנתיים את התואר, למרות החששות שהיו לי, שהגיעו מעברי כתלמיד בית ספר.

שיטת רביב שפתחתי יחד עם אמי נילי רביב נמצאת מספר שנים בבתי הספר והינה חלק ממאגר התוכניות של משרד החינוך, ובכך מסייעת לתלמידים רבים גם בבתי ספר. אני נשוי אב לשני ילדים- בת 18 ובן 14

אני ממשיך ללמד לפתח את שיטת רביב בארץ ובחו”ל. בנוסף אני מנהל הדרכות בגלישת גלים. הקליניקה בה אני מלמד בחיפה את שיטת רביב נמצאת היום מול הים. יש תלמידים של רביב שמשלבים גם אימוני גלישה. בגלישה מכירים אותי בשם ברקודה גלישה ותרפיה. כמו כן חזרתי בנוסף לעסוק במשחק שתמיד אהבתי.

 מקווה שהסיפור האישי שלי יסייע ולו במעט לילדים או מבוגרים המתמודדים עם קשיים דומים לאלה שהתמודדתי איתם שנים רבות.   

.

ברק בן שמחון

סיפורי הצלחה

שיטת רביב- המלצה לכל המעוניין, אני שמחה להמליץ על יישומה של “שיטת רביב” בקידום תהליכי למידה בבית הספר. בשנה וחצי האחרונות, מפתח בית ספר “גשר” כישורי למידה באמצעות “שיטת רביב” ומנהלה, ברק בן שמחון. בתקופה זו, התקיימו כ- 45 מפגשי אימון ב”שיטת רביב”, אחת לשבוע, לתלמידים/ות בשכבות ב-ג. המפגשים התקיימו... קרא עוד

שיטת רביב- המלצה לכל המעוניין, אני שמחה להמליץ על יישומה של “שיטת רביב” בקידום תהליכי למידה בבית הספר. בשנה וחצי האחרונות, מפתח בית ספר “גשר” כישורי למידה באמצעות “שיטת רביב” ומנהלה, ברק בן שמחון. בתקופה זו, התקיימו כ- 45 מפגשי אימון ב”שיטת רביב”, אחת לשבוע, לתלמידים/ות בשכבות ב-ג. המפגשים התקיימו... קרא עוד

שיטת רביב- המלצה לכל המעוניין, אני שמחה להמליץ על יישומה של “שיטת רביב” בקידום תהליכי למידה בבית הספר. בשנה וחצי האחרונות, מפתח בית ספר “גשר” כישורי למידה באמצעות “שיטת רביב” ומנהלה, ברק בן שמחון. בתקופה זו, התקיימו כ- 45 מפגשי אימון ב”שיטת רביב”, אחת לשבוע, לתלמידים/ות בשכבות ב-ג. המפגשים התקיימו... קרא עוד

שיטת רביב- המלצה לכל המעוניין, אני שמחה להמליץ על יישומה של “שיטת רביב” בקידום תהליכי למידה בבית הספר. בשנה וחצי האחרונות, מפתח בית ספר “גשר” כישורי למידה באמצעות “שיטת רביב” ומנהלה, ברק בן שמחון. בתקופה זו, התקיימו כ- 45 מפגשי אימון ב”שיטת רביב”, אחת לשבוע, לתלמידים/ות בשכבות ב-ג. המפגשים התקיימו... קרא עוד

שיטת רביב- המלצה לכל המעוניין, אני שמחה להמליץ על יישומה של “שיטת רביב” בקידום תהליכי למידה בבית הספר. בשנה וחצי האחרונות, מפתח בית ספר “גשר” כישורי למידה באמצעות “שיטת רביב” ומנהלה, ברק בן שמחון. בתקופה זו, התקיימו כ- 45 מפגשי אימון ב”שיטת רביב”, אחת לשבוע, לתלמידים/ות בשכבות ב-ג. המפגשים התקיימו... קרא עוד

שיטת רביב- המלצה לכל המעוניין, אני שמחה להמליץ על יישומה של “שיטת רביב” בקידום תהליכי למידה בבית הספר. בשנה וחצי האחרונות, מפתח בית ספר “גשר” כישורי למידה באמצעות “שיטת רביב” ומנהלה, ברק בן שמחון. בתקופה זו, התקיימו כ- 45 מפגשי אימון ב”שיטת רביב”, אחת לשבוע, לתלמידים/ות בשכבות ב-ג. המפגשים התקיימו... קרא עוד

שיטת רביב- המלצה לכל המעוניין, אני שמחה להמליץ על יישומה של “שיטת רביב” בקידום תהליכי למידה בבית הספר. בשנה וחצי האחרונות, מפתח בית ספר “גשר” כישורי למידה באמצעות “שיטת רביב” ומנהלה, ברק בן שמחון. בתקופה זו, התקיימו כ- 45 מפגשי אימון ב”שיטת רביב”, אחת לשבוע, לתלמידים/ות בשכבות ב-ג. המפגשים התקיימו... קרא עוד

שיטת רביב- המלצה לכל המעוניין, אני שמחה להמליץ על יישומה של “שיטת רביב” בקידום תהליכי למידה בבית הספר. בשנה וחצי האחרונות, מפתח בית ספר “גשר” כישורי למידה באמצעות “שיטת רביב” ומנהלה, ברק בן שמחון. בתקופה זו, התקיימו כ- 45 מפגשי אימון ב”שיטת רביב”, אחת לשבוע, לתלמידים/ות בשכבות ב-ג. המפגשים התקיימו... קרא עוד

שיטת רביב- המלצה לכל המעוניין, אני שמחה להמליץ על יישומה של “שיטת רביב” בקידום תהליכי למידה בבית הספר. בשנה וחצי האחרונות, מפתח בית ספר “גשר” כישורי למידה באמצעות “שיטת רביב” ומנהלה, ברק בן שמחון. בתקופה זו, התקיימו כ- 45 מפגשי אימון ב”שיטת רביב”, אחת לשבוע, לתלמידים/ות בשכבות ב-ג. המפגשים התקיימו... קרא עוד

שיטת רביב- המלצה לכל המעוניין, אני שמחה להמליץ על יישומה של “שיטת רביב” בקידום תהליכי למידה בבית הספר. בשנה וחצי האחרונות, מפתח בית ספר “גשר” כישורי למידה באמצעות “שיטת רביב” ומנהלה, ברק בן שמחון. בתקופה זו, התקיימו כ- 45 מפגשי אימון ב”שיטת רביב”, אחת לשבוע, לתלמידים/ות בשכבות ב-ג. המפגשים התקיימו... קרא עוד


סיפורי הצלחה

עידית קליק- בוגרת קורס בשיטת רביב, מנהלת מרכזי למידה לתלמידים עם לקויות למידה ובעיות קשב , מדריכת מורים ומאבחנת דידקטית. סיכום תהליך לילד לקראת כיתה א’. סיכום העבודה עם י'... קרא עוד

It takes one to know one \ מי כמוני יודע החופש הגדול הסתיים לא מזמן, ולחלק מהילדים והנוער זה יום לא משמח אלא יום מדאיג ומעצבן. זהו יום שבו הקשיים,... קרא עוד

Hargrave Park Primary School ,London 11 November 2005 At Hargrave Park Primary School in London we have introduced the "Raviv Programme" during the academic year 2004/2005. We have monitored the... קרא עוד

Frost, Penny August 2007 Paper presented at the British Educational Research Association Annual Conference, Institute of Education, University of London, 5-8 September 2007 Key terms: Neuroscience, neural circuits, brain wave... קרא עוד

At Hargrave Park Primary School in London  we have introduced the "Raviv Programme" during the academic year 2004/2005. We have monitored the effectiveness through data tracking and we have observed... קרא עוד

Whatsapp